donderdag 11 maart 2010

PLAN TRAM-TREIN BEST-AIRPORT-VELDHOVEN (2/3) : achtergrond

Het plan voor een tram-treinverbinding tussen Best-Airport Eindhoven en Veldhoven komt niet zomaar uit de lucht vallen. Het is ingebed in een aantal regionale en stedelijke ontwikkelingen:

A. COMMISSIE ALDERS
Deze commissie bekijkt momenteel hoe groot de overloop van vliegtuigbewegingen zal zijn van Airport Schiphol naar Airport Eindhoven. Duidelijk is dat er tienduizenden reizigers bij zullen komen, die ook vervoerd moeten worden. Gewenst is dat het vervoer per auto afgeroomd gaat worden. Het openbaar vervoer zal dus een grote rol moeten gaan spelen. Een railverbinding met het dichtstbijgelegen station in Best doet zich dan gelden.

B. COMMISSIE INFRASTRUCTUUR
Deze commissie heeft in september 2009 een rapport doen verschijnen, waarin gekeken is naar de witte vlekken in de infrastructuur van het spoor. In de regio Eindhoven kwam die commissie met een aanbeveling voor een spoorverbinding vanuit het noorden naar Airport Eindhoven en Veldhoven met doorkoppeling naar Eindhoven CS en Antwerpen.

C. ONTWIKKELINGEN RONDOM STATION EINDHOVEN CS
De gemeente Eindhoven heeft berekend, dat het station en busstation Eindhoven CS steeds meer gaat vollopen en dat er in de toekomst teveel reizigers van het station gebruik moeten maken. Wat betreft het busstation is de capaciteit voor de ontvangst van de stads- en regio-bussen nu al zeer krap.
Deze ontwikkelingen pleiten ervoor de vervoersstromen te herverdelen (zie komende weblogbericht).

D. ONVOLDOENDE CAPACITEIT HOV-LIJN 401 NAAR AIRPORT
Er komen regelmatig klachten van reizigers in Meerhoven, dat ze een bus moeten overslaan omdat die vol zit met reizigers van Airport Eindhoven. De vervoerder heeft al meer materiaal ingezet. Maar voor de toekomst met meer vertrekkende en aankomende passagiers is een schaalvergroting in de vervoerstechniek noodzakelijk.

E. GEEN DRAAGVLAK PLANNEN INTERCITY-STOP IN ACHT
De regio (SRE) heeft plannen ontwikkeld voor een intercitystop in Acht (ligt tussen Eindhoven CS en Best in). Vandaaruit denkt men aan een HOV-verbinding met Airport Eindhoven. Maar er bestaat geen draagvlak voor in het kerkdorp Acht (gemeente Eindhoven). Begin februari 2010 heeft de Dorpsraad dit plan afgewezen.

F. CAPACITEIT STATION BEST
Door geregeld de trein te pakken tussen Eindhoven en Best v.v. ben ik ervan op de hoogte dat station Best ondergebruikt wordt. Spoor 4 wordt als perron maar 4x per dag gebruikt en vooral in de avonduren. En het spoor zelf is meer een uitwijkspoor.
Daarnaast functioneert de tijdelijke intercitystop van de trein Eindhoven - Schiphol v.v. goed. Naast inwoners van Best wordt er veel gebruik gemaakt door reizigers van en naar Schiphol en Airport Eindhoven, daarnaast ook door automobilisten uit de regio Meijerij, de Kempen en noordelijk Belgie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten